Home / חדשות / ראיון אישי: אריה קרויטורו, מנהל קהילת Unreal Engine TLV בישראל

ראיון אישי: אריה קרויטורו, מנהל קהילת Unreal Engine TLV בישראל


שנת 2016, שהוכרזה על ידי מרבית מובילי הדעה בספקטרום הטכנולוגי, בתור השנה שבה VR יפרוץ את גבולות הדמיון, יהפוך למציאות ויהיה נגיש לצרכן, באה לידי סיום בעוד כשבועיים. אנחנו במערכת VRIL דאגנו להביא לכם את התוכן המעניין ביותר שקיים ברחבי האינטרנט, בין אם בסרטונים, סקירות של משחקים, חדשות, פיתוחים עדכניים ועוד. כעת הגיע הזמן גם להפנות את תשומת לבכם לתחום פיתוח ה-VR שתופס תאוצה בחודשים האחרונים בישראל.

היום אתמקד במנוע הפיתוח Unreal Engine 4 ובקהילה שנוצרה סביבו בישראל. אם יש לכם משקפי VR כנראה ראיתם את הלוגו שלו פעמים רבות בתכני מציאות מדומה בחנויות האפליקציות השונות, והסיבה היא ש-UE4 הוא אחד משני מנועי הפיתוח המרכזיים שקיימים היום בתחום, ביחד עם Unity. ביוני 2016 החלה להתגבש קהילת מפתחים ומעצבים ישראלים סביב המנוע בשם Unreal Engine TLV, שמטרתה היא שיתוף ידע והפריה הדדית בקרב חבריה במטרה ללמוד לעבוד עם המערכת ולהוציא באמצעותה את התוצאות הטובות ביותר.

rsz_arie_amir_001

הקהילה הוקמה ומנוהלת על ידי אריה קרויטורו ואמיר גרין, מעצבים במקצועם, שזיהו את הצורך העולה בלימוד סביבת הפיתוח, כעת ש-VR נכנס לזרם התודעתי המרכזי. מאז ועד היום השניים ערכו ארבעה מפגשים שכללו הרצאות פרונטליות, הצגת חוויות במציאות מדומה והיכרות בין חברי הקהילה. במסגרת המפגש האחרון פגשתי את אריה לראיון אישי שבו ביקשתי ממנו להסביר לנו קצת יותר על הקהילה, על Unreal Engine ועל כיצד הוא תופס את עולם ה-VR כיום.  

מה הרקע שלך בתחום ה-VR ואיך הגעת דווקא ל-UE4

המשיכה שלי לתחום החלה ב-2012 כתוצאה מקפיין הקיקסטארטר של Oculus, שעורר המון באז סביב מציאות מדומה באותה תקופה. תמיד הייתי גיימר, וכמו כל גיימר תמיד השתעשעתי עם המחשבה של מה יהיה ביום ש-VR יהיה נגיש לציבור, והנה בזכות Oculus היום הזה הגיע. לאחר מעט התלבטויות, החלטתי שאני רוצה להיות חלק מהתעשייה המתפתחת וחיפשתי דרכים להשתלב בתחום וליצור תכנים ב-VR. בראשית הדרך הגעתי כמו הרבה אחרים ל-Unity, כי זה מה שהיה נפוץ אז. עם זאת, באתי מרקע של עיצוב ולא תכנות אז היה לי קשה. באפריל 2014 Epic Games, החברה שפיתחה את המנוע, השיקה את UE4, וכבר חודש לאחר מכן נרשמתי לשימוש במערכת שלהם, לאחר שהבנתי שיתכן והמנוע יהיה ידידותי יותר לאלו שאינם מתכנתים. התחלתי ללמוד את המערכת לבד לפי המדריכים שהחברה עצמה הוציאה. בגלל שבניית הסביבה הייתה בשפה ויזואלית וזה הרקע שממנו באתי, היה לי מאוד קל להתחיל ולהוציא תכנים יחסית מהר. באותה תקופה עניין אותי שילוב של VR בתחום הנדל״ן בארץ וגיליתי שהמנוע התאים בול לצרכים שלי. אם ניקח לדוגמה פתיחה של דלת- דרך מערכת ה-Blueprints הצלחתי לבצע זאת בלי קוד בכלל. היופי ב-UE4 זה שכמעט כל מה שלא קשור לצד שרת, ניתן לעשות בתוך המנוע בצורה פשוטה ואינטואיטיבית.

מדוע החלטת להקים את המפגשים של Unreal Engine

לאחר שהתחלתי לעבוד עם UE4 ראיתי שאין כמעט אנשים שמשתמשים בו בארץ אבל בהחלט הייתה התעניינות בנוגע למנוע הפיתוח, ככה הגעתי לרעיון שצריך ליצור קהילה ישראלית של מעצבים ומפתחים שחולקים ידע ונותנים גב אחד לשני בנושא היחסית חדש הזה. פניתי לאמיר, ביחד פיתחנו את הרעיון, מצאנו מקום לעשות את המפגשים והחלטנו אילו תכנים יועברו שם למשתתפים. לאחר המפגש השני, פנינו ל-Epic Games וביקשנו מהם חסות. הם נענו לבקשה שלנו ועזרו לנו במימון המפגשים, פתיחת תכנים שהיו בשלבי פיתוח ושמורים רק לאירועים מיוחדים וכל מה שהיינו צריכים כדי להקים את הקהילה.

כיצד Epic Games רואים את הקהילה הישראלית

עד היום לא היו כמעט תכני VR מתוצרת ישראלית. עם זאת, Epic Games כן מודעים לפוטנציאל הישראלי ומחכים לראות תוכן ישראלי טוב. משחק אחד או שניים איכותיים בשנה יספיקו כדי לייצר עניין. הם כמובן לא מסתכלים רק על ישראל, כרגע חסרים תכנים טובים ב-VR באופן כללי. זאת הסיבה שחברות כמו Epic ויצרניות משקפי ה-VR נותנות מענקים כספיים למפתחים כדי לעודד יצירת חוויות במציאות מדומה. זאת אומרת שאם יש מתכנת שרוצה לפתח משחק VR, הוא יכול לפנות לאותם גופים ולהגיש בקשה למענק, הם יבחנו אותה ויחליטו האם המשחק עונה על הצרכים שלהם. בסופו של דבר האינטרס של שני הצדדים זהה והוא לפתח את עולם התוכן של פלטפורמות ה-VR השונות, כל זה נכון גם לגבי ישראל. לדוגמה, באתר של Epic Games אתם יכולים לראות בלינק הבא, את עמוד בקשת המענק שמפתחים יכולים להגיש.

כיצד אתה רואה את תחום ה-VR מתפתח בארץ בעתיד

מבחינת הצרכן, ההבדל בין ישראל לשאר העולם זו העובדה שקשה להביא ציוד מציאות מדומה לארץ, אבל לאט לאט מתחילים למכור פה את המוצרים האלו בצורה נוחה, כך שהצרכן לא צריך להזמין מחו״ל באופן עצמאי. אם אתה שואל על האדפטציה של הטכנולוגיה, כמו בכל העולם המערבי המשוואה היא מאוד פשוטה- תוכן ומחיר. ככל שהמחיר נגיש יותר והתוכן יותר איכותי ככה אנשים ירצו להיכנס לתחום הזה יותר. מבחינת המחיר אני לא דואג, הטכנולוגיה לא מחכה לאף אחד, כל יום שומעים על פיתוחים חדשים שמורידים את דרישות המחשב, משפרים את הביצועים של המשקפיים והופכים את הציוד לאלחוטי. אז מבחינת המחיר והנוחות למשתמש אני לא דואג, אם זה יקח שנה, שנתיים או שלוש אי אפשר לדעת. בנוסף, האתגר העיקרי כרגע גם בארץ וגם בעולם, הוא התוכן. כרגע אין Killer App שסוחף איתו המונים ומעורר אצל כולם את החשק ללכת לחנות הקרובה ולקנות משקפי VR. אם נסתכל על תחום המובייל, סמארטפונים הפכו להיות מבוקשים ברגע שהתוכן היה אטרקטיבי מספיק בזכות אפליקציות כמו Angry Birds, יתכן שאנחנו לא רחוקים משם.

על מה היית ממליץ Rift, Vive או PSVR

קודם כל, למי שיש PS4 בבית הייתי ממליץ לקנות את המשקפיים של סוני, זהו הפתרון הכי נגיש מבחינת החומרה והמחיר. בנוסף, ה-ecosystem שלהם מאוד נגיש ונעים, הם הולכים להזרים תכנים חדשים בצורה סדירה ומי שעומד מאחוריהם אלו חברות עם הרבה ניסיון ולא מפתחים עצמאיים. למי שמחפש משקפי מציאות מדומה מבוססי PC, הייתי ממליץ על אלה שעונים על הצרכים הספציפיים שלו ובעיקר מהי רמת הניוד של המשקפיים אצל אותו צרכן. הריפט מתאים יותר לאלו שרוצים להזיז אותם ממקום למקום, בין אם בתוך הבית או מחוצה לו. ההתקנה של האוקיולוס פשוטה למדי, מחברים שני כבלים, מתקינים את החיישנים והכל עובד. לעומת זאת, למי שמחפש פתרון קבוע הייתי ממליץ על ה-Vive. ההתקנה של המשקפיים יכולה להיות מעט מסורבלת מבחינת החיישנים והחיבורים, אבל ה-Room Scale שווה את זה. מבחינת התכנים ב-Oculus ו-HTC כרגע אין עוד העדפה מסויימת, עם זאת העובדה ש-Steam היא פלטפורמה יותר פתוחה מבחינת תכנים נותנת ל-Vive נקודות לטובתם. כרגע בשוק ישנם 3 משקפי VR מרכזיים שכל אחד מהם עונה על צורך ספציפי אחר ולפיו הצרכן אמור לבחור.

איזה מסר היית רוצה להעביר לקוראים שלנו

הייתי רוצה להעביר שני מסרים. הראשון זה לצרכן שמתעניין ב-VR. העצה שלי היא להשיג משקפיים שתומכים בסמארטפון ולהוריד משחקים מומלצים ולצפות בתכני 360 ב-Youtube. אלו אמנם לא התכנים הכי איכותיים אבל הם בהחלט מספיקים לאלו שעוד לא התנסו במציאות מדומה. מעבר לכך, יש היום הרבה חדרי VR שפועלים ברחבי הארץ, תארגנו כמה חברים, לכו תנסו ואולי בסוף גם אתם תתאהבו ב-VR ותחליטו לרכוש משקפיים. המסר השני הוא למפתחים, תתחילו ליצור כבר. כפי שאמרתי מקודם, כרגע חסר תוכן ומי שיספק את התוכן הזה ירוויח בגדול. תגישו לחברות VR השונות בקשות למענקי פיתוח, זה יותר קל ממה שנראה לכם, אבל העיקר זה שתתחילו ליצור.

ניתן להירשם למפגשים הבאים של קהילת Unreal Engine TLV בלינק הבא.


תגובות

תגובות

יכול לעניין אותך

משחק במציאות מדומה מלחמת הכוכבים

3 הסיפורים הגדולים ב-VR השבוע

פספסתם את החדשות השבוע? יש שלושה סיפורים מרכזיים שקרו השבוע שאסור לכם לפספס. הנה תקצירי …