business, people, future technology, virtual reality and cyberspace concept - close up of businessman in suit working with network hologram over dark background

AR 10N1


מציאות רבודה – מאיפה מתחילים?

במהלך השנה האחרונה שמענו הרבה פעמים את צמד המילים: ״מציאות רבודה״ (באנגלית – Augmented Reality), בעיקר כחלק מהכרזות של ענקיות הטכנולוגיה למיניהן. במסגרת הטור הבא, אנסה לעשות קצת סדר בנוגע למציאות רבודה, תוך הצעת פרשנות למהות ההכרזות הגדולות, להסבר על התוכנה ועל החומרה, ולנסות להסביר מדוע לאחר שנים רבות דווקא 2018 מציאות רבודה עומדת להפוך לחלק משמעותי מהחיים שלנו.

Zhongshan,China-February 7, 2018:kid playing Augmented Reality popup globe with dinosaurs via mobile. AR and VR games become more and more popular.

רקע – מציאות רבודה?

מציאות רבודה הינה טכנולוגיית מחשוב המאפשרת הוספה של שיכבה דיגיטלית המתמזגת ביחד עם העולם האמיתי אותו אנו רואים וחווים. היישום של הטכנולוגיה מתבצע בעיקר באמצעות ניתוח זרם הוידאו מהמצלמה (ישנן שיטות יישום נספות שלא נעסוק בהן במסגרת המאמר הזה). באמצעות טכנולוגיה של ראיה ממוחשבת, מתבצע חישוב של מיקום המצלמה, הכיוון במרחב ובמקרה של מכשירים ניידים מתקדמים, מידע נוסף, כמו GPS, Gyroscope ועוד.

כל זה, מאפשר הוספה של אינפורמציה דיגיטלית על גבי העולם האמיתי אשר יוצרת חוויה אינטראקטיבית, כגון מודלים תלת ממדיים, תמונות, טקסט, אודיו ולמעשה כמעט כל סוג מידע שקיים.

לפני שנמשיך הלאה, חשוב להדגיש את ההבדל בין מציאות רבודה לבין האח החורג – מציאות
מדומה: שלא כמו במציאות רבודה, מציאות מדומה יוצרת עולם נפרד (וירטואלי) כך שהמשתמש חווה ניתוק מוחלט מהעולם שמסביבו.

ממה מורכבת חווית מציאות רבודה?

חווית מציאות רבודה מורכבת משלושה גורמים מרכזיים:

חומרה – לרוב, מצלמה + כוח עיבוד. ביישומי מציאות רבודה מתקדמים יותר, מצטרפים חיישנים נוספים שעוזרים ליצור חוויות המתמזגות בצורה טבעית יותר עם הסביבה.

תוכנה – היישום שרץ על גבי החומרה ומאפשר לאסוף את המידע מהמצלמה והחיישנים השונים ולמעשה ״לנגן״ את החוויה. רוב חוויות המציאות המדומה כוללות תוכן תלת ממדי ולכן יש צורך במנוע תלת ממד כחלק מהיישום.

תוכן – מודלים תלת ממדיים, תמונות, טקסט, אודיו ולוגיקה שהתוצר שלה הוא האינטרקטיביות שאותה המשתמש חווה.

לרוב, כל אחד מהגורמים שציינתי מסופק ע״י ספק טכנולוגיה או אנשי מקצוע נוספים.

על מי שחפצה נפשו לפתח חווית מציאות רבודה לבצע את הצעדים הבאים:

  1.   לרכוש רישיון לספריית AR – SDK
  2.   לרכוש רישיון עבור מנוע תלת ממד
  3.   לשכור אמן תלת ממד שיצור את המודלים
  4.   לשכור מתכנתים שיפתחו את החוויה עצמה
  5.   לפתח אפליקציה ״שתנגן״ את החוויה על-גבי החומרה
Augmented reality in marketing. Phone in hand, on screen information guide about shopping and entertainment spaces in real time

SLAM VS Image Tracking

את היישום של מציאות רבודה ניתן לחלק לשני יישומי טכנולוגיה מרכזיים:

  1. Image Tracking, כלומר החוויה תופיע מעל תמונה ותהיה מוצמדת רק אליה באופן זהה ומדויק בכל פעם שנפעיל את החוויה.
  2. שימוש בטכנולוגיית Simultaneous Localization and Mapping) SLAM)- החוויה
    תופיע במרחב התלת-ממדי שנקבע בזמן אמת ע״י המצלמה והוא שונה מהפעלה להפעלה של
    החוויה. לדוגמה, באמצעות SLAM ניתן יהיה למקם חוויה של רהיט המונח על ריצפת החדר ללא רפרנס מוגדר מראש, ולעומת זאת, באמצעות טכנולוגית Image Tracking אותו רהיט יופיע רק מעל תמונה שנקבעה מראש.

 

כמובן שלכל אחת מהטכנולוגיות יש שימושים שונים וחשוב להתאים את סוג הטכנולוגיה לחוויה
שאותה אנו מעוניינים ליצור.

Augmented reality education concept. Hand holding digital tablet smart phone use AR application to check library category in bookshelf at university library.


ענקיות הטכנולוגיה ו-AR

במהלך חצי השנה האחרונה של 2017, כמה מענקיות הטכנולוגיה הגדולות בעולם הכריזו על
פיתוחים פנימיים בתחום, ששמו את המציאות הרבודה בקדמת הבמה:

 

Apple – הכריזה על ARKit שהיא למעשה טכנולוגיה המאפשרת למפתחי iOS ליצור חווית מציאות רבודה בטכנולוגית SLAM באמצעות Visual Inertial Odometry שמשלבת גם חיישנים נוספים מעבר למצלמת המכשיר. מדובר על בשורה טכנולוגית גדולה שכן ARKit מהווה קפיצת מדרגה משמעותית מבחינה טכנולוגית.

Google – כמעט מיד לאחר ההכרזה של Apple, הכריזה גם היא על טכנולוגיה מקבילה למכשירי אנדרואיד בשם ARCore.

Amazon הכריזה על AR View שמאפשר למוכרים בפלטפורמה של Amazon להציג את

המוצרים אותם הם מעוניינים למכור באמצעות חווית מציאות רבודה (תוך התבססות על ARKit של אפל).

בנוסף Amazon הכריזה על Amazon Sumerian שהיא פלטפורמה למפתחים ליצירת חווית

מציאות מדומה ורבודה מבוססת AWS (שירות הענן של Amazon).

Snapchat אחת מחברות המציאות הרבודה הבולטות בשוק, הוסיפה לאחרונה חידוש נוסף – Lens Studio  שהינה פלטפורמה המאפשרת למפתחים להוסיף תוכן משלהם תוך שימוש בטכנולוגית זיהוי המרחב שלהם – דמוי SLAM.

Facebook במהלך השנה האחרונה הוסיפה למשתמשיה חוויות דומות למה שחווים ב Snapchat

וחיממה את הזירה בין 2 הענקיות, ולכן מעט לאחר ההכרזה על הפלטפורמה של Snap,

Facebook הכריזה על מוצר דומה שיוצא לקהל הרחב (אחרי שלב ה Closed Beta ל2000

משתמשים שחל ביוני 17).

Magic Leap אחת החברות המסקרנות ביותר הפועלות בימים אלה. אחרי שגייסה קרוב

ל-2 למיליארד דולר מבלי שאף אחד יודע מה היא עושה, הכריזה החברה על משקפי מציאות רבודה

מתקדמים בשם Magic Leap One שכוללים מצלמות וחיישנים רבים שבעזרתם אנחנו אמורים לחוות

מציאות רבודה בצורה שטרם נראתה בעבר.

 

Bangkok, Thailand – Aug 7, 2016 : Hand holding Apple ipad mini2 tablet showing the Pokemon Go application at screen over the walk way with park photo blurred background on August 7, 2016, thailand

סיכום – אז למה עכשיו?

גלגולים ראשונים של טכנולוגית מציאות רבודה היו קיימים כבר בשנות ה -90, אז מה הסיבה לכל הרעש
סביב הנושא דווקא עכשיו?

התזמון אינו מקרי, ונובע בראש ובראשונה מאבולוציה טכנולוגית.

טכנולוגית המציאות הרבודה הייתה צריכה לעבור כמה גלגולים עד שהפכה ליציבה מספיק, עד שהמכשירים
הניידים הנפוצים יוכלו לתמוך בטכנולוגיה שכזו, עד שהמצלמות שמותקנות המכשירים
הניידים יהיו טובות מספיק וכן, חיכינו שענקיות הטכנולוגיה ייתנו רוח גבית לעניין
שכן הן אלו שבסופו של דבר מכתיבות לנו את האופן שבו אנחנו נחווה את המידע שלנו.

אחרי שבמשך זמן רב טכנולוגית המציאות הרבודה הייתה בעיקר גימיק, נראה שכעת היא הולכת
להיות הסטנדרט החדש שבאמצעותו אנו נחווה את המידע שסביבנו. כן, קראתם נכון, בעתיד
לא נצרוך את המידע, אלא נחווה אותו.

הכותב הינו  מתן ליביס, מנכ״ל חברת WakingApp שפיתחה כלים מתקדמים לפיתוח חוויות מציאות רבודה וביניהם ENTiTi שהינו כלי חדשני ראשון מסוגו ליצירת אפליקציות מציאות רבודה.

Matan Libis – a CEO of WakingApp Realities and an avid advocate of AR technology. Matan’s mission is to build and grow the VR & AR  ecosystems by providing the tools for anyone to create highly interactive and advanced content


תגובות

תגובות